Programul Start-up Nation 2018 ar putea fi lansat la sfârșitul lunii iulie sau începutul lunii august, conform declarației oficialilor Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Astfel, antreprenorii vor putea cere în curând un ajutor financiar nerambursabil de până la 200.000 de lei. Iată care sunt cele mai importante aspecte pe care trebuie să le cunoști, înainte de a-ți depune propriul proiect în sesiunea din acest an a programului Start-up Nation.
Start-up Nation 2018-
Recent, oficialii Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA) au anunțat că sesiunea din acest an a programului Start-up Nation urmează să fie lansată la finalul lunii iulie sau începutul lunii august, pentru a se evita ca proiectele aflate încă în implementare să se suprapună cu noile cereri de finanțare pe care antreprenorii le vor depune în curând.

Programul Start-up Nation 2018 este cel mai așteptat program de finanțare destinat micilor afaceri, antreprenorii putând obține până la 200.000 de lei pentru achiziția de utilaje, echipamente, autoturisme, dar și mobilier sau dotări. În plus, banii pot fi folosiți pentru a deconta pentru cel mult 12 luni de zile salariile și contribuțiile sociale, utilitățile sau chiriile pentru spațiile de lucru.

Mai multe detalii despre cum funcționează acest program de finanțare puteți citi în acest articol.

În acest context, amintim în cursul articolului de astăzi cele mai importante aspecte pe care trebuie să le cunoști dacă intenționezi să accesezi Start-up Nation 2018 pentru afacerea ta.

1. Persoanele fizice pot accesa Start-up Nation în 2018?

Programul Start-up Nation este destinat doar persoanelor juridice organizate astfel:

  • societăți comerciale, cele mai populare forme de organizare juridică fiind societățile pe acțiuni (SA) sau societățile cu răspundere limitată (SRL);
  • Societățile cooperative;
  • Societăți cu răspundere limitată debutante (SRL-D).

Prin urmare, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (ÎI) sau întreprinderile familiale (ÎF) nu pot accesa acest program de finanțare, iar singura soluție pe care acestea o au la dispoziție este să înființeze la Oficiul Național al Registrului Comerțului o persoană juridică, așa cum au fost enumerate anterior.

2. Am avut sau încă am o Persoană Fizică Autorizată (PFA). Mai pot accesa programul în acest an?

Da, în cazul în care ai avut în trecut sau chiar dacă încă mai ai în prezent un PFA poți accesa Start-up Nation în acest an. Cerința, însă, este cea amintită la punctul anterior, respectiv înființarea unei societăți comerciale sau cooperative.

În acest caz, va trebui să alegi codul CAEN adecvat, să pregătești actul constitutiv și celelalte documente și să depui dosarul la ORC în vederea înmatriculării societății. În mod normal, dacă toate actele sunt în regulă, în doar trei zile vei avea o firmă nouă și poți pregăti proiectul.

Trebuie menționat, de asemenea, faptul că PFA-ul existent nu trebuie neapărat radiat, iar tu îți poți desfășura activitatea în paralel și prin intermediul noii firme înființate.

3. Este mai bine să înființez societatea în mediul rural sau în mediul urban?

Nu este nicio diferență din acest punct de vedere. Firmele înființate la oraș au aceleași șanse de a primi finanțare pe care le au și cele de la țară. Mai mult, o firmă poate avea sediul social într-o localitate, iar implementarea proiectului se poate realiza în altă localitate (în alt județ sau chiar regiune de dezvoltare).

Aceste detalii (sediul social și locul de implementare al proiectului) se vor detalia în planul de afaceri, iar dacă pe parcursul implementării proiectului intervin modificări, vei putea face acest lucru notificând finanțatorul cu privire la această schimbare.

4. Pot crea locuri de muncă cu jumătate de normă?

Poți crea locuri de muncă cu jumătate de normă, însă acestea nu îți vor aduce punctaj suplimentar, iar șansele de finanțare sunt minime sau chiar zero.

Prin urmare, pentru a-ți păstra șanse maxime de finanțare, va trebui să respecți următoarele reguli:

  • trebuie să creezi cel puțin două noi locuri de muncă;
  • locurile de muncă trebuie să fie pentru perioadă nedeterminată;
  • locurile de muncă trebuie să fie cu normă întreagă;
  • locurile de muncă trebuie să fie create pentru șomeri, absolvenți după data de 1 ianuarie 2013 sau persoane din categorii defavorizate.

Poți crea oricând în cele 12 luni de zile aceste locuri de muncă și vei fi obligat să le păstrezi încă doi ani de zile după finalizarea proiectului.

Totuși, în cazul în care în cei doi ani de implementare angajații vor fi demiși sau își vor da demisia, va trebui să înlocuiești persoana sau persoanele respective cât mai repede, finanțatorul recomandând un termen de cel mult 30 de zile.

5. Pot achiziționa prin intermediul Start-up Nation și un autoturism?

Autoturismele sunt cheltuieli eligibile, astfel că poți include în planul de afaceri aceste achiziții.

Totuși, finanțatorul impune câteva  reguli:

  • valoarea autoturismului se decontează integral doar dacă prețul de achiziție nu depășește valoarea de 36.000 de lei cu TVA inclus. În caz contrar, beneficiarul va trebui să acopere diferența;
  • dacă beneficiarul va dori să achiziționeze o autoutilitară, nu există prag valoric, astfel că se va deconta întreaga valoare, dar fără a depăși ajutorul financiar maxim de 200.000 de lei. În cazul în care îți propui doar achiziția unei autoutilitare, șansele de finanțare sunt mici;
  • doar școlile de șoferi și firmele de taximetrie pot achiziționa mai mult de o singură mașină, celelalte activități fiind obligate să se limiteze la un singur autoturism.
Start-up Nation 2018-

6. Cheltuielile cu dobânzile se pot deconta prin proiect?

În cazul în care nu vei solicita întreaga sumă de 200.000 de lei pentru utilaje, echipamente sau salarii și chirii, atunci poți include în bugetul proiectului și cheltuielile cu dobânzile bancare și comisioanele percepute pentru acordarea creditului punte.

În funcție de banca ce-ți va acorda creditul, dar și de valoarea proiectului tău, aceste costuri sunt în sumă de la câteva sute de lei (dobânzile bancare lunare) până la câteva mii de lei (comisionul Fondului de Garantare). După semnarea contractului de finanțare, aceste cheltuieli se vor deconta integral. 

7. Există praguri valorice pentru anumite investiții sau cheltuieli eligibile?

Ca regulă generală, valoarea proiectului tău nu poate depăși suma de de 200.000 de lei, iar în caz contrar vei fi obligat să asiguri din surse proprii diferența.

Cu toate acestea, anumite tipuri de cheltuieli, deși sunt eligibile, au plafoane maxime pe care va trebui să le respecți.

Cele mai importante cheltuieli plafonate sunt următoarele:

  • consultanța pentru scrierea și implementarea proiectului nu poate depăși 8.000 de lei cu TVA inclus;
  • realizarea unui site de prezentare, dar și eventualul buget de promovare online a afacerii trebuie să reprezinte, împreună, cel mult 8.000 de lei;
  • Salariile sunt eligibile spre decontare dacă se încadrează între 1.900 de lei (salariul minim brut pe economie) și 4.162 de lei (salariul mediu brut pe economie). Peste această valoare va trebui să suporți integral diferența. Indiferent de nivelul ales al salariului, va trebui să păstrezi același salariu și pentru cei doi ani de zile după finalizarea investiției în care locurile de muncă sunt obligatorii.

8. Care este punctajul minim care îmi permite accesarea acestui program?

Punctajul minim care îți asigură finanțare este greu de estimat și depinde într-o măsură foarte mare de nivelul concurenței din sesiunea respectivă, respectiv de numărul total de proiecte depuse.

Cu cât se vor depune mai multe proiecte, cu atât punctajul minim necesar va fi mai mare.

Conform ghidului solicitantului, proiectul trebuie să obțină cel puțin 50 de puncte pentru a primi finanțare. Cu toate acestea, anul trecut nu au fost finanțate decât proiectele de 100 de puncte, cele de 95 de puncte și foarte puține dintre cele care au obținut 90 de puncte.

La egalitate de punctaj vor fi luate în calcul și alte criterii, cum ar fi:

  • numărul de locuri de muncă ce vor fi create;
  • numărul de locuri de muncă destinate persoanelor defavorizate, șomerilor sau absolvenților după anul 2012;
  • procentul investiției în echipamente din totalul bugetului alocat.

9. După aprobarea proiectului, pot schimba, dacă este cazul, achizițiile aprobate?

Schimbarea achizițiilor aprobate nu este posibilă, iar ele trebuie să rămână așa cum au fost prezentate în planul de afaceri. Până la urmă, finanțatorul aprobă exact cheltuielile solicitate de tine, prin urmare nu vor accepta înlocuirea unor echipamente cu altele sau alocarea unor bani între diverse linii de finanțare.

În cazul în care nu vei mai dori să efectuezi anumite cheltuieli, poți renunța punctual la acestea, însă trebuie să te asiguri că următoarele aspecte vor rămâne nemodificate:

  • ponderea utilajelor și softurilor din totalul investiției nu trebuie să coboare sub 50%;
  • soluția tehnică nu trebuie să fie modificată substanțial;
  • fluxul tehnologic trebuie să fie complet, iar activitatea nu trebuie să fie afectată.

Totuși, anumite aspecte ale proiectului pot fi modificate, dacă va fi cazul, atât în perioada de implementare (cel mult 12 luni de zile), cât și în cea de monitorizare (trei ani de zile).

Aspectele cele mai importante ce pot fi modificate sunt următoarele:

  • locul de implementare;
  • denumirea posturilor (fără a modifica, însă, numărul de locuri de muncă și nici caracterul special al acestora);
  • momentul la care se fac anumite cheltuieli (data la care se vor depune cererile de plată sau rambursare).

10. Ce obligații voi avea în cazul în care proiectul se va aproba?

După perioada de implementare de 12 luni de zile, obligațiile față de finanțator nu vor înceta pentru încă trei ani de zile.

Iată care sunt cele mai importante obligații pe care va trebui să le respecți în această perioadă:

  • nu trebuie să închizi firma în această perioadă;
  • nu ai voie să vinzi utilajele achiziționate în mod individual, însă poți vinde întreaga afacere prin cesiune sau vânzarea părților sociale ale firmei;
  • trebuie să închei polițe de asigurare pentru echipamentele achiziționate pentru perioada de patru ani (un an de implementare și trei ani de implementare);
  • numărul de salariați nu poate fi redus în primii doi ani de zile de monitorizare.
Start-up Nation 2018-

Grupul Facebook -Academia de Finanțare

Înscrie-te în GRUPUL FACEBOOK și afla primul noutățile.

Intră în comunitatea Construim Proiecte.ro

Vei primi pe email informatii GRATUITE, utile pentru cresterea afacerii tale.

Felicitări pentru înscriere!