Schema de implementare a programului Start-up Nation 2018 a fost publicată ieri în dezbatere publică, fiind aduse mai multe modificări pe care antreprenorii trebuie să le respecte pentru pregătirea și depunerea planurilor de afaceri. Spre deosebire de anul trecut, programul beneficiază de un buget total mai mare, iar beneficiarii vor putea solicita 30% din sume în avans, după semnarea acordurilor de finanțare.

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA) a publicat proiectul schemei de minimis pentru programul Start-up Nation 2018. Documentul cuprinde mai multe modificări față de varianta aferentă sesiunii din 2017 și poate fi consultat pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (AIPPIMM), acolo unde documentul este publicat în consultare.

Principalele noutăți ale programului Start-up Nation 2018

Iată care sunt cele mai importante modificări pentru sesiunea din acest an a programului Start-up Nation 20198:

1. Bugetul alocat este mai mare

Start-up Nation 2018 va beneficia de o alocare financiară de două miliarde de lei, față de doar 1,71 miliarde de lei în anul anterior. Acest lucru va permite finanțarea unui număr de zece mii de firme în sesiunea ce va începe în perioada următoare.

2. Sunt eligibile și firmele înființate în 2017

În cadrul sesiunii din acest an vor putea depune cereri de finanțare societățile înființate de persoane fizice după data de 30 ianuarie 2017.

3. Au fost adăugate noi categorii de cheltuieli eligibile

Antreprenorii vor putea include în planurile lor de afaceri două noi categorii de cheltuieli eligibile, putând solicita decontarea acestora pentru o perioadă de până la 12 luni. Astfel, cheltuielile nou introduse în lista celor eligibile sunt următoarele:

  • serviciile de contabilitate;
  • achiziția a două panouri informative.

4. Au fost modificate plafoanele maxime în cazul unor cheltuieli

În primul rând, trebuie remarcat faptul că a fost eliminat plafonul maxim prevăzut pentru decontarea cheltuielilor salariale de 4.162 de lei, ceea ce reprezenta salariul mediu brut pe economie.

În schimb, au fost introduse câteva plafoane noi, astfel:

  • pentru sumele forfetare (salarii, chirii, utilități și contabilitate) – cel mult 30% din valoarea totală a proiectului;
  • programele software, inclusiv licențele – cel mult 60.000 de lei;
  • achiziția panourilor (plăcilor) informative – cel mult 500 de lei.
Start-up Nation 2018-

5. Activitățile de producție a software-ului au mai multe restricții

Ghidul solicitantului publicat recent prevede mai multe restricții de care firmele de producție a software-ului la comandă trebuie să țină cont. Astfel, firmele care solicită finanțare în baza codului CAEN 6201 nu vor mai putea deconta următoarele cheltuieli:

  • software pentru comerțul online;
  • programele software la comandă;
  • realizarea de pagini web și promovarea online a paginii web.

Trebuie reamintit faptul că aceste cheltuieli enumerate mai sus rămân eligibile pentru ceilalți solicitanți în cadrul Start-up Nation 2018.

6. Au fost oferite explicații suplimentare privind încadrarea cheltuielilor

În cadrul sesiunii anterioare, multe proiecte au avut dificultăți cu încadrarea anumitor cheltuieli prevăzute în planurile de afaceri, ceea ce a determinat nu doar depunctarea proiectelor, cât și verificarea neunitară în cadrul Oficiilor Teritoriale.

Prin urmare, se precizează explicit faptul că în categoria echipamente sunt incluse și echipamente pentru:

  • locuri de joacă;
  • săli de sport și fitness, x-body și de forță;
  • drone.

În categoria spațiilor sunt incluse și:

  • corturile pentru organizarea de evenimente;
  • baloanele presostatice.

7. Mai multe activități sunt încadrate ca fiind neeligibile

Ghidul solicitantului publicat în dezbatere publică prevede faptul că mai multe activități economice nu vor putea fi admise în evaluare:

  • activități de astrologie și spiritism;
  • servicii de escortă, stabilirea întâlnirilor,
  • video-chat;
  • servicii ale agențiilor matrimoniale;
  • video-chat online pentru consiliere matrimonială și psihologică.

8. Termenul prevăzut pentru evaluarea proiectelor depuse a fost prelungit

Evaluarea planurilor de afaceri se va face într-un orizont de timp mai mare față de sesiunea din anul 2017. Astfel, noile termene de evaluare sunt prevăzute ca fiind:

  • 30 aprilie a anului următor pentru planurile de afaceri selectate în limita bugetului;
  • 31 octombrie a anului următor pentru planurile de afaceri selectate în urma eliberării de buget.

9. Beneficiarii vor putea solicita un avans de 30%

Imediat după semnarea acordurilor de finanțare, dar nu mai târziu de cinci luni de la această dată, beneficiarii vor putea solicita încasarea unui avans de 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile prevăzute în planul de afaceri și aprobate de către finanțator.

10. Decontarea cheltuielilor se va putea face în cel mult două tranșe

Spre deosebire de anul trecut, atunci când implementarea proiectelor s-a putut face în trei tranșe, ghidul solicitantului prevede faptul că proiectele depuse în noua sesiune se vor putea implementa în doar două tranșe, cheltuielile eligibile urmând a fi plătite astfel:

  • cerere de avans, în condițiile menționate la punctul anterior;
  • cerere de plată sau rambursare.

Beneficiarul are posibilitatea de a schimba cererea de rambursare cu cererea de plată fără a notifica în prealabil finanțatorul.

11. Schimbarea locului de implementare se face mai greu

Beneficiarul poate schimba locația de implementare a proiectului până la depunerea decontului cu notificarea prealabilă a finanțatorului, cu condiția ca schimbarea să fie în locații similare celei pentru care a obținut punctaj

12. Documentația privind plățile se va depune și pe CD

Întreaga documentație privind procedurile de achiziție urmate, precum și rambursarea cheltuielilor efectuate se va putea depune în două exemplare:

  • un dosar original, listat și îndosariat;
  • un CD cu o fotocopie a documentelor depuse.

13. Reguli noi în privința publicității proiectului

Începând cu data solicitării primei tranșe, beneficiarii sunt obligați să amplaseze pe întreaga perioadă de monitorizare a programului:

  • o plăcuță informativă în interiorul locului de implementare (la recepție, secretariat, sala de așteptare, etc);
  • O plăcuță informativă în exteriorul locului de implementare (pe fațada clădirii, la intrarea în clădire, etc).

Atenție! Programul de finanțare nu a fost încă lansat. Pentru a deveni activ, procedura de implementare a programului Start-up Nation 2018 trebuie aprobată prin ordin de ministru și publicată în Monitorul Oficial.

Grupul Facebook -Academia de Finanțare

Înscrie-te în GRUPUL FACEBOOK și afla primul noutățile.

Intră în comunitatea Construim Proiecte.ro

Vei primi pe email informatii GRATUITE, utile pentru cresterea afacerii tale.

Felicitări pentru înscriere!