Ghidul solicitantului aferent sesiunii din 2018 a programului Start-up Nation a fost publicat în dezbatere publică, cei interesați având la dispoziție o peroiadă de 30 de zile pentru a transmite completări sau propuneri de modificare. Printre cele mai importante schimbări se numără depunctarea industriilor creative și selectarea proiectelor cu un punctaj de peste 90 de puncte în ordinea depunerii.

Astăzi, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat a publicat proiectul Ordonanței de Urgență ce va stabili condițiile de derulare a programului Start-up Nation 2018.  Proiectul se află în dezbatere publică pentru o perioadă de 30 de zile, conform regulilor transparenței decizionale. Persoanele interesate pot transmite ministerului completări și propuneri de modificare a schemei de implementare.

Principalele modificări anunțate sunt următoarele:

1. Industriile creative sunt dezavantajate

Conform grilei de punctaj publicată în dezbatere publică, industriile creative sunt depunctate față de sesiunea de anul trecut, putând obține un punctaj maxim de doar 90 de puncte, față de 95 de puncte în sesiunea din 2017.

Totodată, activitățile de servicii vor primi în cadrul grilei de evaluare din acest an un punctaj maxim, la egalitate cu activitățile de producție.

În continuare, activitățile de comerț sunt defavorizate, șansele unor astfel de proiecte de a obține finanțare fiind minime.

2. Se renunță la criteriul privind inovarea

Conform aceleiași grile de departajare a proiectelor depuse, criteriul privind inovarea și achiziția unor tehnologii mai noi de trei ani nu mai este urmărit în cadrul sesiunii din acest an.

3. Beneficiarii vor putea solicita un avans de 30% din valoarea finanțării

Ca o noutate absolută, beneficiarii ale căror planuri de afaceri au fost selectate pentru finanțare vor putea solicita, imediat după semnarea acordurilor de finanțare, un avans de 30% din valoarea ajutorului financiar nerambursabil.

În continuare rămâne posibilă implementarea planurilor de afaceri prin mecanismul cererii de rambursare sau al cererii de plată.

Start-up Nation 2018-

4. Beneficiarii trebuie să achiziționeze mai multe utilaje și echipamente

Spre deosebire de anul trecut, sesiunea din acest an va urmări punctarea suplimentară a proiectelor ce-și propun achiziția de utilaje și echipamente într-un procent mai mare de 60% din valoarea întregului ajutor financiar solicitat.

Reamintim faptul că în sesiunea din anul precedent proiectele primeau punctaj maxim dacă antreprenorii urmăreau achiziția de utilaje și echipamente într-un procent mai mare de 50% din valoarea bugetului eligibil.

5. Se reintroduce criteriul “primul venit, primul servit”

Cu toate că departajarea proiectelor depuse în funcție de ordinea depunerii nu este foarte echitabilă, fiind încurajată depunerea unor proiecte slab întocmite, pentru sesiunea din acest an este propusă reintroducerea criteriului primul venit, primul servit. Acest lucru a fost încercat și în 2017, însă atunci criteriul de selecție a fost eliminat la presiunea publică.

Conform grilei de departajare propusă, ordinea depunerii proiectelor va conta doar în cazul acelor proiecte care obțin cel puțin 90 de puncte în urma evaluării.

În cazul proiectelor cu un punctaj mai mic de 90 de puncte, ordinea selecției pentru finanțare ar urma să fie:

  • ordinea descrescătoare a punctajelor;
  • numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului;
  • ponderea valorii echipamentelor tehnologice din valoarea totală a proiectului;
  • numărul de locuri de muncă ocupate de persoane din categoria persoane defavorizate/absolvenţi după anul 2012/şomeri;
  • activitatea pe care accesează programul;
  • data şi ora înscrierii în program.

6. Va conta densitatea IMM-urilor în județul de implementare

O altă noutate adusă de Start-up Nation în 2018 este cea a densității întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) în județul în care se propune implementarea proiectului. Prin urmare, acolo unde numărul de IMM la nivel județean raportat la 100 locuitori  este mai mic de 4, proiectele vor primi un puntaj suplimentar, așa cum se observă și din grila de evaluare atașată la finalul acestui articol.

Conform proiectului de ordinanță de urgență, justificarea acestei măsuri constă în faptul că dezvoltarea  economică nu este la același nivel în toate județele, decalajele între județe fiind în continuare semnificative,  ceea ce necesită o relocare a fondurilor publice disponibile către județe și localități cu potențial financiar mai redus.

7. Societățile înființate după data de 30 ianuarie 2017 pot depune proiecte

Conform proiectului ordonanței de urgență publicat astăzi, proiectele pot fi depuse de către întreprinderile înregistrate după data de 30 ianuarie 2017 înregistrate în baza:

  • Legii societăţilor nr. 31/1990;
  • Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanţi în afaceri;
  • Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei.

Mai mult, conform unui criteriu de selecție nou introdus în grila de punctaj, persoanele care nu au mai avut calitatea de asociat, acționar sau administrator în societăți declarate în insolvență sau faliment vor fi avantajete, proiectele depuse de acestea având un punctaj suplimentar de 25 de puncte.

DESCARCĂ GRILA DE PUNCTAJ

Atenție! Condițiile prezentate în cadrul acestui articol NU se aplică pentru moment. Proiectul ordonanței de urgență se află în dezbatere publică pentru o perioadă de 30 de zile. Pentru a intra în vigoare, proiectul de ordonanță de urgență trebuie publicat în Monitorul Oficial.

Grupul Facebook -Academia de Finanțare

Înscrie-te în GRUPUL FACEBOOK și afla primul noutățile.

Intră în comunitatea Construim Proiecte.ro

Vei primi pe email informatii GRATUITE, utile pentru cresterea afacerii tale.

Felicitări pentru înscriere!