Organizarea de cursuri online prin înființarea unei platforme online pentru diverse programe de training este o afacere născută din necesitatea de a oferi oamenilor interesați posibilitatea de a dobândi cunoștințe noi, chiar și atunci când aceștia nu pot participa fizic la programele clasice de training și instruire.

Astfel, înființarea unei platforme online destinată cursurilor de orice natură (formare profesională, instruire practică, fitness, gastronomie, etc) reprezintă una dintre afacerile din sfera industriilor creative cu un potențial uriaș de creștere în perioada următoare.

Numeroase programe de finanțare din fonduri nerambursabile europene și naționale oferă sprijin financiar afacerilor debutante în acest domeniu de activitate. Printre ele, programul Start-up Nation oferă un ajutor financiar nerambursabil de 100% din valoarea proiectului de investiții, însă până la o valoare maximă de 200.000 de lei. Banii sunt suficienți pentru realizarea site-ului web, pentru achiziționarea echipamentelor necesare (camere foto și video, laptopuri, imprimante, etc), dar și pentru susținerea afacerii în primul an de activitate (banii pot fi utilizați inclusiv pentru acoperirea salariilor și a contribuțiilor sociale, a chiriei și a utilităților necesare).

Afacerea poate debuta cu o investiție minimă, cu un număr redus de angajați. Totodată, gestionarea unei platforme online necesită puțin timp din partea antreprenorului, spre deosebire de afacerile clasice, în care prezența fizică a proprietarului afacerii este necesară, cel puțin în prima perioadă de dezvoltare a business-ului.

În cursul anului 2017, echipa noastră de consultanți a obținut o finanțare nerambursabilă de aproape 200.000 de lei, prin intermediul programului Start-up Nation. Mai jos este prezentat un extras din acordul de finanțare încheiat de către beneficiar cu finanțatorul:

Pregătirea unui proiect pentru organizarea de cursuri online presupune parcurgerea mai multor etape:

  • identificarea codului CAEN adecvat investiției dorite;
  • înregistrarea firmei la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC);
  • identificarea programului de finanțare potrivit;
  • stabilirea investiției necesare;
  • pregătirea planului de afaceri;
  • depunerea cererii de finanțare.

Pregătirea proiectului pentru obținerea unei finanțări nerambursabile pentru organizarea de cursuri online trebuie să înceapă înainte de înregistrarea firmei la ORC. Acest lucru se explică prin faptul că, asemenea oricărui alt domeniu de activitate, organizarea de cursuri și traininguri, fie ele în sistem clasic sau online, trebuie să fie încadrate într-un cod CAEN. Cele mai multe programe de finanțare, indiferent că este vorba de bugetul național sau de cel european, nu sprijină decât un singur cod CAEN, astfel că acest pas este extrem de important.

Conform clasificării activităților din economia națională, organizarea de cursuri on-line se încadrează în codul CAEN 8559 – Alte forme de învățământ n.c.a.

După identificarea codului CAEN, acesta trebuie înregistrat în actul constitutiv sau statutul noii societăți și depus la ONRC alături de celelalte acte solicitate pentru înregistrarea juridică a firmei. Chiar dacă vei avea de ales între mai multe variante, este recomandat să înregistrezi o societate cu răsundere limitată (SRL), ținând cont de multitudinea liniilor de finanțare pe care le poți accesa, spre deosebire de o PFA sau o SA.

Documentele necesare pentru înregistrarea unei SRL sunt menționate pe site-ul ONRC, întreaga procedură fiind așteptată să dureze trei zile, dacă actele sunt în regulă și nu sunt cerute clarificări suplimentare.

Ce buget este necesar pentru organizarea de cursuri online?

Investiția într-un portal on-line pentru organizarea de cursuri online are mai multe particularități față de proiectele clasice realizate în domeniul producției, spre exemplu.

În primul rând, organizarea de cursuri online nu necesită, în mod obligatoriu, existența unui sediu în care activitatea să se desfășoare continuu. Prin urmare, chiria poate fi eliminată de pe lista costurilor necesare realizării unui asemenea proiect.

Totuși, filmarea lecțiilor care vor fi încărcate pe platformă presupune închirierea unui spațiu dotat adecvat:

  • sală de fitness, dacă este vorba de organizarea unor lecții online de yoga, aerobic, etc;
  • sală de curs, dacă este vorba de un training specializat în domeniul resurselor umane, managementului, accesării de fonduri europene.

Prin urmare, o soluție de compromis ar putea consta în închirierea unei săli pe o durată determinată de timp, la începutul demarării activității, atunci când este necesar ca lecțiile să fie filmate. După ce conținutul video este creat iar platforma online este funcțională, se poate renunța la închirierea locației.

Spre exemplu, în proiectul scris de echipa noastră și amintit mai sus, am luat în considerare închirierea unui birou complet dotat pentru o durată de 12 luni, urmând ca ulterior această cheltuială să nu mai fie necesară în cadrul activității noastre.

Organizarea de cursuri online face obligatorie existența unei platforme (site web) realizat la comandă de către un programator, în funcție de cerințele clientului și de nevoile clienților.

Crearea unui site de prezentare are, în cadrul multor programe de finanțare, un buget distinct pe care beneficiarul îl poate folosi. Spre exemplu, în cadrul programului Start-up Nation, bugetul maxim aflat la dispoziția unui beneficiar pentru crearea unui site web a fost de 8.000 de lei cu TVA inclus.

În cazul în care este necesară realizarea unor acțiuni de promovare online, costurile necesare ar trebui să se încadreze alături de realizarea site-ului web în același buget de 8.000 de lei.

Site-ul web pentru organizarea cursurilor online trebuie să fie astfel structurat încât să fie ușor de utilizat de către clienți, însă alte două criterii sunt obligatorii:

  • site-ul trebuie să permită accesul controlat al clienților, în baza unui nume de utilizator și al unei parole unice;
  • site-ul trebuie să integreze conținut video, astfel că va avea nevoie de mult spațiu de stocare pe server. În caz contrar, antreprenorul poate alege serviciile de găzduire video oferite de platforme precum YouTube sau Vimeo.

Dacă despre birou și platforma online am vorbit mai sus, va trebui să amintim succint principalele echipamente necesare organizării de cursuri online:

  • camere fotografice;
  • camere video;
  • trepiede;
  • fundaluri;
  • blitzuri pentru camerele fotografice;
  • lampă video;
  • laptopuri;
  • tablete;
  • memorii externe;
  • Monitoare.

Echipamentele se vor achiziționa într-un număr suficient, ținând cont de numărul de angajați dar și de specificul cursurilor organizate în cadrul platformei online.

Anumite programe de finanțare, iar în această categorie se încadrează și Start-up Nation 2018 permit includerea în cadrul bugetului și decontarea prin intermediul ajutorului financiar nerambursabil a cheltuielilor cu salariile și a contribuțiilor sociale.

Astfel, vei putea include în planul de afaceri cel puțin doi salariați, iar în primul an de la semnarea acordului de finanțare aceste cheltuieli (salarii și contribuții sociale) se vor deconta integral. Totuși, trebuie să utilizezi această oportunitate cu precauție, întrucât va trebui să păstrezi același număr de locuri de muncă și după ce finanțarea încetează, pentru o perioadă de doi ani de zile. De asemenea, salariul pe care l-ai decontat prin fonduri nerambursabile nu poate să scadă în perioada ulterioară de doi ani.

O altă achiziție importantă o reprezintă programele software pentru editarea fotografiilor și a clipurilor video, înainte ca acestea să fie încărcate pe site.

Pregătirea proiectului pentru organizarea de cursuri online

Proiectul pentru obținerea unei finanțări nerambursabile presupune pregătirea a trei documente:

  • un plan de afaceri care să conțină veniturile, cheltuielile, indicatorii economico-financiari ai investiției;
  • o cerere de finanțare;
  • documentele suport ale proiectului.

Dintre cele trei categorii de documente solicitate, în mod evident cel mai important este planul de afaceri, un document pregătit de către consultant pe baza informațiilor pe care le colectează de la beneficiarul investiției, dar și din analiza de piață pe care trebuie să o facă.

Organizarea de cursuri online va genera venituri de la clienții care vor accesa site-ul și vor cumpăra abonamente lunare sau anuale pentru a putea vedea, din confortul propriei locuințe sau de la birou, materialele filmate.

În același timp, cheltuielile unei platforme online pentru organizarea de cursuri sunt formate din:

  • întreținerea site-ului, găzduirea platformei online;
  • abonamentele pentru internet, platforma utilizată pentru transmiterea e-mailurilor către persoanele abonate;
  • salariile și contribuțiile sociale pentru angajați;
  • amortizarea echipamentelor achiziționate prin implementarea proiectului.

Dintre cele de mai sus, salariile și contribuțiile sociale se pot deconta pentru o perioadă de până la 12 luni prin intermediul ajutorului financiar nerambursabil încasat. Totuși, începând cu anul următor, aceste cheltuieli vor cădea în sarcina firmei.

Activitatea se desfășoară online, iar o lecție, o dată filmată, poate fi vândută unui număr foarte mare de potențiali clienți. Prin urmare, marja de profit a unei astfel de afaceri este destul de ridicată în comparație cu alte domenii de activitate clasice.

Printre documentele suport cele mai importante la depunerea unui proiect se vor regăsi:

  • copie a certificatului de înmatriculare;
  • certificat constatator emis de ONRC;
  • act constitutiv al societății;
  • declarații pe proprie răspundere semnate de reprezentantul legal al firmei solicitante;
  • oferte financiare și tehnice pentru bunurile achiziționate.

Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil

După ce proiectul a fost întocmit, consultantul trebuie să deschidă un cont de utilizator în numele clientului pe site-ul finanțatorului. Aici va încărca documentele scanate, după ce acestea au fost semnate de către reprezentantul legal al societății.

Fiecare finanțator va avea un site propriu prin intermediul căruia vor fi transmise documentele. Spre exemplu, pentru a solicita un sprijin nerambursabil prin intermediul programului Start-up Nation 2018, va trebui să îți faci un cont și să încarci documentele în cadrul aplicației disponibile pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (AIPPIMM).

Vrei să organizezi cursuri online și ai întrebări legate de etapele pe care trebuie să pe parcurgi? Lasă un comentariu la finalul acestui articol sau scrie-ne un mesaj pe adresa de e-mail prezentată în pagina de contact și îți vom răspunde în cel mai scurt timp.

Mult succes!

Intră în comunitatea Construim Proiecte.ro

Vei primi pe email informatii GRATUITE, utile pentru cresterea afacerii tale.

Felicitări pentru înscriere!